Przejdź do głównej zawartości

Blender - Klawiszologia czyli podstawowe skróty klawiaturowe

2012: Blender pierwsze podejście...
Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze. Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę", nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa?

Present day...
      AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems legit... 
Blender to wolne oraz otwarte oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma NeoGeo, od początku głównym programistą jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;)

Program można pobrać ze strony blender.org


       Oprogramowanie ma osobliwy interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe:

A - Zaznacza wszystko i po kolejnym kliknięciu odznacza wszystko. 
E – Wytłaczanie (Extrude) - wyciąganie nosa pinokia. 
R - Obracanie (Rotate).
S - Skalowanie.
B - Selekcja prostokątem, możemy zaznaczyć grupę obiektów. 
G - Chwytanie obiektu (Grab).
X - Usunięcie obiektu, krawędzi płaszczyzny itd...
Shift + D - Klonowanie.
CTRL + R - Dodaj krawędź. 

C - Selekcja "rysowana". 
CTRL + L - Zaznacz połączone wierzchołki.
PPM + shift - Dodawanie do zaznaczenia.
Z - widok siatki/widok solid. 
T - Otwiera i zamyka menu boczne "lewe:, warto na początek zamknąć i używać skrótów     klawiszowych.
N -  menu boczne "prawe".
Ctrl + Z - Cofnij.
Ctrl + Shift + Z - Ponów.
Tab - Wejście i wyjście z trybu edycji.
Spacja - podręczne menu.
Ctrl + P - Powiązanie elementów, tworzenie rodziców itd..

Jak się poruszać w programie? to też nie jest "intuicyjne" w stu procentach.
Żeby wybrać obiekt odruchowo klikamy lewy klawisz myszy, a tu zonk... Bo:
Prawy przycisk myszki – służy do wybierania obiektu 
Lewy przycisk myszki – jest do ustawiania kursora. W tym miejscu (znacznika) pojawią się obiekty, które będziemy chcieli dodać.
inne przyciski myszki:
Scrollowanie w górę - przybliżanie, dół – oddalanie. 
Poruszanie myszką wciśniętym środkowym przyciskiem myszki – służy do poruszania kamerą. 
Lewy shift + środkowy przycisk myszy – poruszanie po scenie.





 Czerwona strzałka – oś X
 Zieleń strzałka – oś Y 
Niebieska strzałka – oś Z
    Jeśli "chwycimy" groty strzałek lewym klawiszem myszy możemy manipulować obiektem i deformować je.

     Ok, tyle podstaw i klawiszologii. Ściągnij program i poklikaj "literki", pamiętaj, żeby zacząć od Tab ;)


 W kolejnym wpisie spróbujemy coś "zamodelować", dodamy jakieś animacje rigging szmiging i inne duperele. Czeka nas kupa zabawy ;)

Masz pomysł? co za modelujemy? Napisz w komentarzu ;)


Komentarze

  1. Nie pozostaje nic innego jak zamodelować czajnik ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Blender faktycznie daje radę. Można w dość przystępny sposób się nauczyć o co chodzi z generowaniem modeli. Polecam też POV-Ray http://www.povray.org/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

dezACT(A)ywacja 2

" Przyjęto  “ procedurę 2016/ 0280( COD) ”  inaczej nazywaną   “ Dyrektywą w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym ” . Mając w pamięci wojnę o ACTA  ( " Anti-Counterfeiting Trade Agreement, ACTA ” , czyli  “ umowa handlowa dotycząca zwalczania obrotu towarami podrabianymi ”   )  jakiś genialny mózg połączył te dwa pojęcia Dyrektywa 13 i AKTA w jeden sztuczny twór ACTA 2. Zabieg tak genialny co szatański. Pomijając fakt, że (prawdopodobnie) nasze lokalne urzędasy zmutują przepis bardziej niż RODO, to co chodzi? No właśnie, a skoro nie wiadomo, o co chodzi, to o co? O pieniądze. Zwykłe  januszowe  pieniążki. Wynajęto kilku płaczliwych  youtuberów  by wmówili nam, że nie będzie memów. Ojoj smuteczek. Czy tylko o to? Sztuczna nagonka. cenzura już jest w sieci. Wstaw nagie foto na fb i przekonaj się. Algorytmy kasują treści sprzeczne z moralnością. To o co chodzi? Mamy kilku znanych  patostreamerów , którzy gene...

Geralt z… Netflixa

    Wiedźmina z pewnością można nazwać jednym z najbardziej kultowych bohaterów fantastycznych w historii polskiej literatury. Nic więc zaskakującego w tym, że historia zabójcy potworów stała się inspiracją dla wielu twórców. Dzieje Geralta można poznać nie tylko z kart powieści Sapkowskiego, ale również popularnej na całym świecie serii gier komputerowych, filmu czy seriali telewizyjnych. Wiedźminem zainteresowała się także sama platforma Netflix, która od 2018 do 2019 roku zrealizowała osiem odcinków pierwszego sezonu„The Witcher”. Losy Wiedźmina na małym ekranie Pierwotnie historia Geralta miała ukazać się jako film, jednak wkrótce zrezygnowano z tego pomysłu i w 2017 roku ogłoszono, że na podstawie prozy Sapkowskiego powstanie serial. Następnie poinformowano, że jego współproducentami zostaną m.in.StillkingFilms oraz polska spółka Platige Image. Rola showrunnera przypadła Lauren Schmidt Hissrich. Reżyserią mieli natomiast zająć się Alik Sacharow, Alex Garcia Lopez,...