2012:
Blender pierwsze podejście...
Czerwona strzałka – oś X
Zieleń strzałka – oś Y
Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze.
Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę",
nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa?
Present day...
AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems
legit...
Blender to wolne oraz otwarte
oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów
i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma NeoGeo, od początku głównym programistą
jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;)
Program można pobrać ze strony blender.org
Oprogramowanie ma osobliwy
interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem
najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe:
A - Zaznacza wszystko i po kolejnym kliknięciu odznacza
wszystko.
E – Wytłaczanie (Extrude) - wyciąganie nosa pinokia.
R - Obracanie (Rotate).
S - Skalowanie.
B - Selekcja prostokątem, możemy zaznaczyć grupę
obiektów.
G - Chwytanie obiektu (Grab).
X - Usunięcie obiektu, krawędzi płaszczyzny
itd...
Shift + D - Klonowanie.
CTRL + R - Dodaj krawędź.
C - Selekcja "rysowana".
CTRL + L - Zaznacz połączone wierzchołki.
PPM + shift - Dodawanie do zaznaczenia.
Z - widok siatki/widok solid.
T - Otwiera i zamyka menu boczne "lewe:,
warto na początek zamknąć i używać skrótów klawiszowych.
N - menu boczne "prawe".
Ctrl + Z - Cofnij.
Ctrl + Shift + Z - Ponów.
Tab - Wejście i wyjście z trybu edycji.
Spacja - podręczne menu.
Ctrl + P - Powiązanie elementów, tworzenie rodziców itd..
Jak
się poruszać w programie? to też nie jest "intuicyjne" w stu
procentach.
Żeby wybrać obiekt odruchowo klikamy lewy
klawisz myszy, a tu zonk... Bo:
Prawy przycisk myszki – służy do wybierania
obiektu
Lewy przycisk myszki – jest do ustawiania
kursora. W tym miejscu (znacznika) pojawią się obiekty, które będziemy chcieli
dodać.
inne przyciski myszki:
Scrollowanie w górę - przybliżanie, dół –
oddalanie.
Poruszanie myszką wciśniętym środkowym
przyciskiem myszki – służy do poruszania kamerą.
Lewy shift + środkowy przycisk myszy –
poruszanie po scenie.
Czerwona strzałka – oś X
Zieleń strzałka – oś Y
Niebieska strzałka – oś Z
Jeśli "chwycimy" groty strzałek lewym klawiszem myszy możemy manipulować obiektem i deformować je.
Ok, tyle podstaw i klawiszologii. Ściągnij program i poklikaj "literki", pamiętaj, żeby zacząć od Tab ;)
W kolejnym wpisie spróbujemy coś "zamodelować", dodamy jakieś animacje rigging szmiging i inne duperele. Czeka nas kupa zabawy ;)
Masz pomysł? co za modelujemy? Napisz w komentarzu ;)
Nie pozostaje nic innego jak zamodelować czajnik ;)
OdpowiedzUsuńBlender faktycznie daje radę. Można w dość przystępny sposób się nauczyć o co chodzi z generowaniem modeli. Polecam też POV-Ray http://www.povray.org/
OdpowiedzUsuń