Przejdź do głównej zawartości

Grywalizacja - bez cienia powagi

Uzupełnienie wpisu "Gra w życie", zero powagi i wszystko w krzywym zwierciadle. Grywalizacja - trochę słowo klucz. Rozpowszechnione przez Pawła Tkaczyka. Pojęcie i sposób wprowadzania go w życie jest ciekawe. W skrócie (bo do tego tematu wrócę, ale wtedy już na poważnie) jest to poszukiwanie motywacji w ciekawy sposób, bo ze wszystkiego możemy zrobić grę. Dziś trochę to zepsujemy, w zasadzie rozbudujemy, ale w niedorzeczny sposób. 

Wyobraźmy sobie świat przyszłości, gdzie wszystko jest grą, za większość czynności, które robisz otrzymujesz punkty. Zbierasz osiągnięcia (znane z gier Achievements). Jest ich wiele, najważniejszym jest "36500 świtów". Dlaczego? Zastanów się ;)
Ok, let's go: Mamy 2125 rok. Miasta Państwa, Jean Luke Piccard jest prezydentem USA, latające taksówki pokonały Ubera, DHL przesyła paczki dronem, a paczkomaty przychodzą  pod same drzwi. Wyobraź sobie te wszystkie gadżety. Tu zaczyna się nasza gra.
Jest godzina 7:30. Dzwoni budzik. Tak rozpoczyna się dzień gry zwykłego Polaka przyszłości- Twój dzień.

Wyłączasz budzik, który wyświetla wielkie logo producenta, rzucasz na nie okiem. Ka-ching!!! Czujnik wbudowany w budzik łapie Twój wzrok i nalicza punkt. Brawo!!!  Wychodzisz do łazienki bierzesz pastę do zębów, szczoteczkę, lustro rozświetla się, a na jego powierzchni pojawia się licznik. Co minute dostajesz punkt za mycie zębów. Czujnik wbudowany w lustro sczytuje producenta pasty i po chwili pojawia się półprzeźroczysta reklama. Osiągnięcie odblokowane! Ka-ching!!! kolejne punkty lądują na Twoim koncie. Po chwili wyświetlona zostaje informacja "Kolejne osiągnięcie za 2500 myś! Powodzenia."
Wychodzisz z łazienki idziesz do kuchni. Sięgasz do szafki z kawą. Puszka, którą otwierasz nagle się rozświetla. Z wbudowanego głośnika wydobywa się głos "Dziękujemy za wybranie kawy XXX, to dla nas zaszczyt, dziś w firmowej kawiarni dostajesz zniżkę na nasze produkty!"

Jeszcze nic nie zrobiłeś, a właściwie robisz to na co dzień, a już zewsząd sypią się punkty i zniżki. 
Wracamy do przyszłości:

Kawa gotowa, wybrałeś czajnik elektryczny. Korzystanie z "ekologicznych" źródeł zasilania procentują kolejnym punktem. Ka-ching!!! 
Patrzysz na zegarek. Ka-ching!!! 
Ubierając buty, zerkasz nazwę producenta. Ka-ching!!! 
Wychodzisz do pracy/szkoły. Oglądasz witryny sklepów, zwracasz uwagę na marki, nazwy i loga, a za każdym razem inkasujesz punkty. 
Celem Twojego życia staje się nabijanie punktów w wielkiej grze.
Wchodzisz do pracy, witasz się ze wszystkimi uściskiem dłoni. Czujniki, które macie wbudowane badają poziom waszej socjalizacji. Za każde dziesięć przywitań. Ka-ching!!!
Idziesz do swojego działu/klasy. Witasz się ze wszystkimi. inkasujesz punkty. Mija dzień pracy/nauki. Za każdą godzinę odbierasz gratyfikacje w postaci punktów. 

Wersja ekstremalna, zasłyszana gdzieś, nie mój pomysł:
Kolega do kolegi mówi:
- Ej stary, zobacz co sobie zrobiłem. - podciąga rękaw i odsłania tatuaż. Na obrazku typowy motyw morski: ośmiornica i dziewczyna, a w jej włosy wplecione logo znanej firmy ABC, do tego wszczepione pod skórę czujniki i za samo pokazanie tatoo zainkasował punkty. Ka-ching!!!
- Też mam, zobacz. - Mówi drugi. Oczywiście: Ka-ching!!! Na koniec rozmowy przebijają sobie piątkę i inkasują "kumulację". Ka-ching!!!Ka-ching!!!Ka-ching!!!Ka-ching!!!Ka-ching!!!

Wracasz do domu. Wybierasz rower miejski. Za zdrowy tryb życia i ekologiczny transport otrzymujesz punkty. Ka-ching!!!Ka-ching!!!
Od kogo? od Miasta.
W domu otwierasz lodówkę, za każdy produkt, który wychwyci Twoje oko łapiesz punkty, a za wybrany podwójne. Zjadasz obiad. Siadasz na kanapie i włączasz TV. Witaj w programie Googlebox instand. Jesteś obserwowany, Twoje komentarze nagrywane, za pozytywne dostajesz dwa punkty, za negatywny feedback jeden punkt. Ka-ching!!!
Możesz podłączyć się do Facebooka. Na bieżąco, ze znajomymi dyskutować o oglądanym programie. Dzięki korzystaniu z social media Twoje punkty "nabijają" się szybciej.
Wszystko ląduje na Twojej tablicy, gdzie można dodawać komentarze i otrzymywać punkty za "lajki".
O sąsiad spod trójki umył zęby czwarty raz, dajesz lajka. 
Kąpiel, nabijasz punkty za użycie żelu firmy XXX, a za użycie szamponu tej samej firmy dodatkowe punkty.  Idziesz spać. 

Dzień z życia człowieka przyszłości. Fikcja. Czy na pewno?

Oczywiście wszystko jest przerysowane. 
Dlaczego? 
Żebyś się zastanowił, czego "tu" brakuje. Gdy dostajesz punkty za wszystko co robisz, codziennie i bez zastanowienie, czego takiej grze brakuje? 
Gdy u progu swego istnienia zapytasz: "Dobrze się bawiłem w życiu?" 
Co odpowiesz? hmmm?

Do grywalizacji wrócę, opowiem o jej aspektach. Spróbuję zachęcić do stosowania jej w życiu, nauce i pracy. Bo warto, póki nie popadniemy w skrajność.





Komentarze

  1. Powiedziałbym, że popłynąłeś... Ale nie mogę. Mój bank jiż wprowadził acziwmenty za codzienne logowanie, ilość przelewów, sumę kwoty wpływów na konto (do 1.000.000 trochę mi jeszcze brakuje) i inne formy działalności. Grafiki za wzięcie ilości pożyczek wciąż są jednak szare :P
    Przeżyć 100 lat (bez paru dni) to osiągnięcie niemałe, ale zgodnie z tym przerysowaniem, jeśli dziś nie nauczymy się korzystania z zasad grywalizacji na swój sposób, to w taki czy inny sposób będziemy brać udział w wyścigu szczurów. Czy będą to cyferki na koncie naszego budżetu, czy też high score zbudowany codziennością i czynnościami wykonywanymi dla punktów, nie będzie to istotne.
    Abstrahując od tego, myślę, że punkty za mycie zębów powinny być odblokowywane czasowo lub po wykonaniu czynności "posiłek".

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Blender - Klawiszologia czyli podstawowe skróty klawiaturowe

2012: Blender pierwsze podejście... Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze. Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę", nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa? Present day...       AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems legit...  Blender to  wolne oraz otwarte oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma  NeoGeo, od początku głównym programistą jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;) Program można pobrać ze strony blender.org        Oprogramowanie ma osobliwy interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe: A - Zaznacza wsz

Nowy Rok, nowe siły ;)

Minął kolejny rok. Dłuższa nieobecność autorów spowodowała zastój i ciszę. Powstaje równolegle kilka tekstów, a możne nawet coś papierowego...  Na stronie pojawiła się kolejna strona, która dotyczyć będzie gier "bez komputera", a zakładek w planach jest kilka. Żeby nie spamić dodajemy jeden tekst. Damy szanse młodszemu pokoleniu: Zapraszamy do zapoznania się z tekstem Aleksandry Kabulla. Pierwszy wywiad tej dobrze zapowiadającej się dziennikarki. Trzymamy kciuki i czekam na więcej. Nie będę przedłużał, poniżej link. Wystarczy jeden klik i pamiętajcie o dobrych radach: RPGi  – pasja "nie z tego świata ” Zapraszam w imieniu Oli.

DOOM, gra z piekła rodem...

    MUST KNOW Twórca: Tom Hall Producent: idSoftware Debiut: 10 grudzień 1993r. Gatunek: first-person shooter Tryb: single-player, multiplayer Krótka historia Doom po raz pierwszy pojawił się jako bezpłatny odcinek, składający się z 9 poziomów. W ciągu dwóch lat odtworzyło go około 15-20 milinów osób. Dwa kolejne, wydane jako pełna gra, zostały sprzedawane wysyłkowo. Natomiast, w 1995 roku w sprzedaży detalicznej pojawił się Ultimate Doom – zaktualizowana wersja z dodatkowym odcinkiem i trudniejszymi poziomami. Sukces gry rósł wraz z pojawianiem się kolejnych dzieł, m.in.: Doom II: Hell on Earth (1994), Doom 3 (2004)Doom(2016), a od 20 marca, również najnowszy DoomEternal. Seria jest pionierem dystrybucji online oraz technologii (w tym grafiki 3D i gier wieloosobowych w sieci).  Zalicza się ją do najważniejszych i najlepszych gier wszech czasów.   Diabelska misja W serii Doom gracz wciela się w kosmicznego żołnierza – Doomguya (później nazwanego D