Przejdź do głównej zawartości

Życie to gra - samouczek



"Życie to jest teatr, mówisz ciągle, opowiadasz; 

Maski coraz inne, coraz mylne się zakłada; 

Wszystko to zabawa, wszystko to jest jedna gra"

E.S. 


Życie to gra, w którą każdy z nas gra.
Bywa naprawdę trudna - level hard na sterydach.
Zapnij pasy i uważnie słuchaj/czytaj.

Uznaj to za Twój pierwszy manual.

LEVEL 0 - samouczek.

Nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale życie to taka pokręcona gra strategiczna z wieloma misjami pobocznymi. By zostać dobrym graczem, takim PRO musisz zrozumieć jedną rzecz, że odniesiesz sukces gdy  poświęcasz swój czas na właściwe rzeczy. Bo czas to taka genialna, niezbywalna waluta, którą płacisz za wszystko. Wydajesz ją na naukę, zabawę i prace, codziennie o godzinie 00:00 resetuje się i masz kolejne godzino-kredyty do wykorzystania. Początkowe lewele to łapanie skilli pokonywanie pobocznych i drobnych mobów, robisz to dla przyjemności i dla ocen. Później, w kolejnych etapach robisz to dla kasy. Mimo, że mamona rządzi światem, to pamiętaj  najważniejszym priorytetem, dyrektywą pierwszą, czy jak to nazwiesz powinien być Twój czas, zmarnowanych chwil nikt Ci nie odda, nie kumulują się na koncie. Jeśli zmarnujesz go na szukanie końca internetu, to nie posiądziesz innej wiedzy, która "czekała" na Ciebie w innym miejscu.



LEVEL 1 - Szczenięce lata

Brawo urodziłeś się, gra została zainstalowana i tu też się rozpoczyna. Jesteś swoim własnym awatarem, przydzielono Ci losowy charakter, który powstaje na domyślnych skillach.
Podstawowe ustawienia postaci:

Siła: 1
wola: 10
percepcja: 1
wytrzymałość: 1
charyzma: 10
inteligencja: 1
zwinność: 1 

Zwróć uwagę, że nie ma poziomu zero, no nie, nie ma. Brawa za spostrzegawczość, a zauważyłeś, że charyzma i wola jest na 10? Jedno i drugie, z wiekiem do pewnego momentu maleje. Charyzma: Jak w kawale o niemowlaku, że bez kasy, łysy i zapluty, a każda dziewczyna straci dla niego głowę. Wola  zostaje zastąpiona i oszukana przez "muszę". Na początku odkrywamy świat z radością i samą nagrodą jest poznawanie. Kolory, smaki, pierwsze kroki i słowa to nagroda na poziomie 0, później substytutami tego są oceny i kasa.

LEVEL 1 - nastolatek



Pierwsze naście lat życia to misje poboczne, które ssą, nie ma cheata, by je pominąć. Nauka mówienia i chodzenia. Masz kontakt z doświadczonymi graczami. Rodzice. Ich misje są zaawansowane, ale na Twoim poziomie są one zablokowane. Po prostu brakuje Ci doświadczenia i umiejętności. Na poziomie 1 nie założysz zbroi pieluchowego paladyna poziomu 25, no tak się nie da. Możesz -obserwować, dopytywać, uczysz się od nich. Każdy gracz powyżej poziomu 10 ma ma umiejętność "Mentor" powyżej 5. No oprócz Pana Zdziśka spod monopolowego, on ma inne umiejętności podniesione na maks, ale totalnie nie przydatne w życiu. 
Na tym poziomie masz więcej czasu i sił, energia ładuje się szybko.

Siła: 3
wola: 8
percepcja: 4
wytrzymałość: 8
charyzma: 8
inteligencja: 2
zwinność: 5 




LEVEL 2 - Licealista. Stan, w którym nie jesteś już dzieckiem, ale nie jesteś jeszcze dorosły

 To jest odpowiedni moment. by wybrać odpowiednią drogę. Czas zabaw i wygłupów powoli się kończy. Przez ostatnie lata zdobywałeś umiejętności, które teraz możesz zacząć wykorzystywać.
Twoim kolejnym priorytetem jest nauka gospodarowania czasu.Wszystko co robisz wpływa na twój stan i twoje umiejętności. 

Siła: 5
Wola: 5
percepcja: 9
wytrzymałość: 8
charyzma: 6
inteligencja: 5
zwinność: 6

Dochodzi kolejna umiejętność siła woli, która jest szczególnie ważna na tym poziomie.  Siły woli w ciągu dnia się wyczerpuje lub rośnie w zależności od okoliczności. Wpływ na to ma: jedzenie i sen. 
Gdy wola jest na wysokim poziomie, działasz. Wola spada: Robisz tylko co musisz, ogranicza się  to do sprawdzania facebooka co trzydzieści sekund. 
Na tym poziomie każda decyzja może wpłynąć na przyszłe poziomy. Odpowiedni wybór misji pobocznych jest niesamowicie ważny. 

Przykład:


Nauka do sprawdzianu z matmy - poziom: WAŻNE!!!. 

Alternatywne misje:  Facebook, Turniej CS:GO, Wypad na miasto z ekipą.


Efekt wyboru:

 Głowna ścieżka: pozytywna ocena z matematyki. 

Jedna z misji pobocznych: Pała. Zaliczenie w drugim, trzecim, czwartym terminie, oblany semsetr. 



Rozwiązanie
Wybieraj misje trudne i łatwe, oznacz je i rób je na zmiany. Jeśli siła woli jest zbyt niska? Wybieraj łatwe misje. Przegryź Snickersa i bierz się za trudne zadania. Często konsultuj wyniki z mentorami i współgraczami, nauczy Cię to komunikacji i zaowocuje to nicią porozumienia. Dobry przyjaciel to skarb w tej grze. 
Stawiaj sobie poprzeczkę na tyle wysoko by musieć włożyć wszystkie siły w realizacje zadania  "poprzeczki". 
Wiem, że na tym poziomie nie wystarczy mówić "zrób to", tak skonstruowane polecenie jest ignorowane. Wybieraj misje z rozwagą. Pokonywanie poszczególnych bossów może się odbyć tylko w określnonych czasach. 
Często rób sejwy, Twoi mentorzy robią to tylko dwa razy w roku szkolnym. Nie inwestuj w umiejętności, które nie są przydatne. 
Przykład:
Umiejętność pozytywna: Programowanie, szybkie liczenie, pisanie, malowanie i wiele innych
Umiejętność martwa (nieprzydatna): żonglowanie zapałkami, przekładanie sznurówki miedzy dziurkami nosa i jeszcze więcej innych


Dobrą umiejętnością jest  tworzenie combo z umiejętności, czyli łączenie kilku. Z jednej strony specjalizacja w jednej umiejętności daje możliwość znalezienia jej zastosowania w zyciu. Z drugiej strony robić jedną rzecz całe życie? No chyba nie... 

Przykład:
Monotasking:
Jedna umiejętność: szybkie pisanie. 
Opcja: Praca w biurze i przepisywanie tekstów. -1 do inteligencji

Wersja Combo (multitasking):
Jedna umiejętność: szybkie pisanie
Druga umiejetność: dar programisty'

Opcja: programista +5 do inteligencji.


Ostatnie miesiące tego poziomu zmieniają się w level HARD, na którego końcu musisz pokonać serie misji. To taki superboss z wieloma głowami. Dobór odpowiednich podejść ma wpływ na kolejne poziomy! Broń na tym poziomie: Czarny długopis, wiedza i umiejętności opanowane podczas misji poziomu 2. Matura to najtrudniejsza bestia. Jeśli się przygotujesz, to po wszystkim uznasz, że legendy o niej są bardzo przesadzone. 
Powodzenia.




LEVEL 3 - STUDIA.....

LEVEL NIEDOSTĘPNY
By przejść do tego poziomu musisz zakończyć level 2!!
Wracaj do nauki!


BoRODO ;D
gdzieś tam na podstawie czegoś z końca internetu...
i tytułu książki, której jeszcze nie czytałem ;)



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gra w minutę?

Tradycyjny problem...  "Jak zacząć?"... 
Może tak:
Drogi pamiętniczku... NIE!!!!
Or:
"Drogie dzieci..." - Też nie, jakoś sztywno i połowa z Was zamknie zakładkę... Ja zamknąłem... Zaczynam jeszcze raz:
"Dziennik kapitański: data gwiezdna 25 coma 02 roku ziemskiego 2018..." Star Trek... Serial mojego dzieciństwa, trochę nie lubiłem jak tłumaczyli "come". Sam serial Trochę trącił sztywnością, nie powalał, nie porywał jak Gwiezdne Wojny, ale to było moje pierwsze spojrzenie w gwiazdy, kosmos i "ostateczną granicę". Ok, jakoś poszło, ale przejdźmy do tematu wpisu. Gra w minutę. Masz minutę, rób grę. Można? Hmm. Jajko na miękko gotuje się trzy minuty, można je zrobić w minutę? Pewnie można, a grę? Komercyjne produkcje tworzone są latami, a budżety ich bywaja niebotyczne, odpowiedź zatem może być jedna:  Można! 
Kto Ci zabroni? Podobno jeśli coś można wymyślić to już połowa drogi do realizacji.  Znajomość języka, czy można bez jego znajomośc…

Wszystko gra?

Dyżur na korytarzu. ---- in Progresss----- Stałem zamyślony. Trochę o Wiśle, a trochę o przemyśle i ewaluacji, która nabiera rozpędu. Z myślowego zawieszenia wyrwał mnie głos. - Wszystko gra? Profesorze? -zapytał chudy okularnik. - Tak, wszystko gra - Odpowiedziałem uśmiechając się. - Co dziś robimy? - zapytał. - Będziemy grać w Power Pointa... - odpowiedziałem, jednocześnie pytając siebie "co ty gadasz?" Uczeń odszedł, a wraz z nim jego dziwny wyraz twarzy. To teraz sobie zadałem temat lekcji.



Moje ulubione pytanie: "a tak się da?" Jaaaasne, że tak: "Wiedźmin IV Dziki PowerPoint". Nie takie rzeczy ze "śwagrem robilim". To była długa przerwa, przetrawiłem temat, przemyślałem, a chomik zrobił półmaraton, na kółku myślowym prostując mi wszystkie zwoje. Gra w PP... Da się ;)

“If you can imagine it, you can achieve it. If you can dream it, you can become it.”
― William Arthur Ward

Wystarczy odpalić. Dodać slajd tytułowy. Do tego kilka innych element…