Przejdź do głównej zawartości

Życie to gra - samouczek



"Życie to jest teatr, mówisz ciągle, opowiadasz; 

Maski coraz inne, coraz mylne się zakłada; 

Wszystko to zabawa, wszystko to jest jedna gra"

E.S. 


Życie to gra, w którą każdy z nas gra.
Bywa naprawdę trudna - level hard na sterydach.
Zapnij pasy i uważnie słuchaj/czytaj.

Uznaj to za Twój pierwszy manual.

LEVEL 0 - samouczek.

Nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale życie to taka pokręcona gra strategiczna z wieloma misjami pobocznymi. By zostać dobrym graczem, takim PRO musisz zrozumieć jedną rzecz, że odniesiesz sukces gdy  poświęcasz swój czas na właściwe rzeczy. Bo czas to taka genialna, niezbywalna waluta, którą płacisz za wszystko. Wydajesz ją na naukę, zabawę i prace, codziennie o godzinie 00:00 resetuje się i masz kolejne godzino-kredyty do wykorzystania. Początkowe lewele to łapanie skilli pokonywanie pobocznych i drobnych mobów, robisz to dla przyjemności i dla ocen. Później, w kolejnych etapach robisz to dla kasy. Mimo, że mamona rządzi światem, to pamiętaj  najważniejszym priorytetem, dyrektywą pierwszą, czy jak to nazwiesz powinien być Twój czas, zmarnowanych chwil nikt Ci nie odda, nie kumulują się na koncie. Jeśli zmarnujesz go na szukanie końca internetu, to nie posiądziesz innej wiedzy, która "czekała" na Ciebie w innym miejscu.



LEVEL 1 - Szczenięce lata

Brawo urodziłeś się, gra została zainstalowana i tu też się rozpoczyna. Jesteś swoim własnym awatarem, przydzielono Ci losowy charakter, który powstaje na domyślnych skillach.
Podstawowe ustawienia postaci:

Siła: 1
wola: 10
percepcja: 1
wytrzymałość: 1
charyzma: 10
inteligencja: 1
zwinność: 1 

Zwróć uwagę, że nie ma poziomu zero, no nie, nie ma. Brawa za spostrzegawczość, a zauważyłeś, że charyzma i wola jest na 10? Jedno i drugie, z wiekiem do pewnego momentu maleje. Charyzma: Jak w kawale o niemowlaku, że bez kasy, łysy i zapluty, a każda dziewczyna straci dla niego głowę. Wola  zostaje zastąpiona i oszukana przez "muszę". Na początku odkrywamy świat z radością i samą nagrodą jest poznawanie. Kolory, smaki, pierwsze kroki i słowa to nagroda na poziomie 0, później substytutami tego są oceny i kasa.

LEVEL 1 - nastolatek



Pierwsze naście lat życia to misje poboczne, które ssą, nie ma cheata, by je pominąć. Nauka mówienia i chodzenia. Masz kontakt z doświadczonymi graczami. Rodzice. Ich misje są zaawansowane, ale na Twoim poziomie są one zablokowane. Po prostu brakuje Ci doświadczenia i umiejętności. Na poziomie 1 nie założysz zbroi pieluchowego paladyna poziomu 25, no tak się nie da. Możesz -obserwować, dopytywać, uczysz się od nich. Każdy gracz powyżej poziomu 10 ma ma umiejętność "Mentor" powyżej 5. No oprócz Pana Zdziśka spod monopolowego, on ma inne umiejętności podniesione na maks, ale totalnie nie przydatne w życiu. 
Na tym poziomie masz więcej czasu i sił, energia ładuje się szybko.

Siła: 3
wola: 8
percepcja: 4
wytrzymałość: 8
charyzma: 8
inteligencja: 2
zwinność: 5 




LEVEL 2 - Licealista. Stan, w którym nie jesteś już dzieckiem, ale nie jesteś jeszcze dorosły

 To jest odpowiedni moment. by wybrać odpowiednią drogę. Czas zabaw i wygłupów powoli się kończy. Przez ostatnie lata zdobywałeś umiejętności, które teraz możesz zacząć wykorzystywać.
Twoim kolejnym priorytetem jest nauka gospodarowania czasu.Wszystko co robisz wpływa na twój stan i twoje umiejętności. 

Siła: 5
Wola: 5
percepcja: 9
wytrzymałość: 8
charyzma: 6
inteligencja: 5
zwinność: 6

Dochodzi kolejna umiejętność siła woli, która jest szczególnie ważna na tym poziomie.  Siły woli w ciągu dnia się wyczerpuje lub rośnie w zależności od okoliczności. Wpływ na to ma: jedzenie i sen. 
Gdy wola jest na wysokim poziomie, działasz. Wola spada: Robisz tylko co musisz, ogranicza się  to do sprawdzania facebooka co trzydzieści sekund. 
Na tym poziomie każda decyzja może wpłynąć na przyszłe poziomy. Odpowiedni wybór misji pobocznych jest niesamowicie ważny. 

Przykład:


Nauka do sprawdzianu z matmy - poziom: WAŻNE!!!. 

Alternatywne misje:  Facebook, Turniej CS:GO, Wypad na miasto z ekipą.


Efekt wyboru:

 Głowna ścieżka: pozytywna ocena z matematyki. 

Jedna z misji pobocznych: Pała. Zaliczenie w drugim, trzecim, czwartym terminie, oblany semsetr. 



Rozwiązanie
Wybieraj misje trudne i łatwe, oznacz je i rób je na zmiany. Jeśli siła woli jest zbyt niska? Wybieraj łatwe misje. Przegryź Snickersa i bierz się za trudne zadania. Często konsultuj wyniki z mentorami i współgraczami, nauczy Cię to komunikacji i zaowocuje to nicią porozumienia. Dobry przyjaciel to skarb w tej grze. 
Stawiaj sobie poprzeczkę na tyle wysoko by musieć włożyć wszystkie siły w realizacje zadania  "poprzeczki". 
Wiem, że na tym poziomie nie wystarczy mówić "zrób to", tak skonstruowane polecenie jest ignorowane. Wybieraj misje z rozwagą. Pokonywanie poszczególnych bossów może się odbyć tylko w określnonych czasach. 
Często rób sejwy, Twoi mentorzy robią to tylko dwa razy w roku szkolnym. Nie inwestuj w umiejętności, które nie są przydatne. 
Przykład:
Umiejętność pozytywna: Programowanie, szybkie liczenie, pisanie, malowanie i wiele innych
Umiejętność martwa (nieprzydatna): żonglowanie zapałkami, przekładanie sznurówki miedzy dziurkami nosa i jeszcze więcej innych


Dobrą umiejętnością jest  tworzenie combo z umiejętności, czyli łączenie kilku. Z jednej strony specjalizacja w jednej umiejętności daje możliwość znalezienia jej zastosowania w zyciu. Z drugiej strony robić jedną rzecz całe życie? No chyba nie... 

Przykład:
Monotasking:
Jedna umiejętność: szybkie pisanie. 
Opcja: Praca w biurze i przepisywanie tekstów. -1 do inteligencji

Wersja Combo (multitasking):
Jedna umiejętność: szybkie pisanie
Druga umiejetność: dar programisty'

Opcja: programista +5 do inteligencji.


Ostatnie miesiące tego poziomu zmieniają się w level HARD, na którego końcu musisz pokonać serie misji. To taki superboss z wieloma głowami. Dobór odpowiednich podejść ma wpływ na kolejne poziomy! Broń na tym poziomie: Czarny długopis, wiedza i umiejętności opanowane podczas misji poziomu 2. Matura to najtrudniejsza bestia. Jeśli się przygotujesz, to po wszystkim uznasz, że legendy o niej są bardzo przesadzone. 
Powodzenia.




LEVEL 3 - STUDIA.....

LEVEL NIEDOSTĘPNY
By przejść do tego poziomu musisz zakończyć level 2!!
Wracaj do nauki!


BoRODO ;D
gdzieś tam na podstawie czegoś z końca internetu...
i tytułu książki, której jeszcze nie czytałem ;)



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Blender - Klawiszologia czyli podstawowe skróty klawiaturowe

2012: Blender pierwsze podejście...
Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze. Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę", nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa?
Present day...       AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems legit...  Blender to wolne oraz otwarte oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma NeoGeo, od początku głównym programistą jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;)
Program można pobrać ze strony blender.org

     Oprogramowanie ma osobliwy interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe:
A - Zaznacza wszystko i po kolejnym kliknięciu …

Ile człowieka w człowieku? CZ.1. Pytania.

Człowiek człowiekowi łomem Człowiek człowiekowi...
dronem Same pytania, niedorzeczności i zaczątki teorii spiskowych... ale czy tylko? "Kiedy ostatnio zastanawiałeś się, kim jesteś i czy nadal człowiekiem?" Takie ćwiczenie. Wstań, Idź do najbliższego lustra. Spójrz sobie w oczy, zrób głupią minę, powiedz Candyman trzy razy i sięgnij do kieszeni. Wyjmij telefon, zajrzyj na messengera. Zobacz, z kim ostatnio pisałeś i zastanów się, kiedy rozmawiałeś z nim na żywo? W ilu procentach jesteś jeszcze człowiekiem? Cząstka Ciebie jest cyborgiem. Dlaczego? Ile rzeczy przeniosłeś do telefonu? Kontakt ze znajomymi: Messenger (Facebook), WhatsUp, Twitter, Snap... Przypominajki: Krokomierz, Drink WaterReminder(????) Nozbe, Trello. Zasypiasz z aplikacjami do kontroli zasypiania (brain.fm)
Nawet czytają za Ciebie: Umano Telefon jest Tobą w cyberprzestrzeni, jest portalem i poniekąd Twoim Awatarem ;) O ile więcej wie o tobie asystent Google niż Twoi bliscy?
 Kto podpowie Ci ulubiona piosenkę. Kog…

Grywalizacja - bez cienia powagi

Uzupełnienie wpisu "Gra w życie", zero powagi i wszystko w krzywym zwierciadle. Grywalizacja - trochę słowo klucz. Rozpowszechnione przez Pawła Tkaczyka. Pojęcie i sposób wprowadzania go w życie jest ciekawe. W skrócie (bo do tego tematu wrócę, ale wtedy już na poważnie) jest to poszukiwanie motywacji w ciekawy sposób, bo ze wszystkiego możemy zrobić grę. Dziś trochę to zepsujemy, w zasadzie rozbudujemy, ale w niedorzeczny sposób. 
Wyobraźmy sobie świat przyszłości, gdzie wszystko jest grą, za większość czynności, które robisz otrzymujesz punkty. Zbierasz osiągnięcia (znane z gier Achievements). Jest ich wiele, najważniejszym jest "36500 świtów". Dlaczego? Zastanów się ;) Ok, let's go: Mamy 2125 rok. Miasta Państwa, Jean Luke Piccard jest prezydentem USA, latające taksówki pokonały Ubera, DHL przesyła paczki dronem, a paczkomaty przychodzą  pod same drzwi. Wyobraź sobie te wszystkie gadżety. Tu zaczyna się nasza gra. Jest godzina 7:30. Dzwoni budzik. Tak rozpo…