Przejdź do głównej zawartości

Blender - Klawiszologia czyli podstawowe skróty klawiaturowe

2012: Blender pierwsze podejście...
Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze. Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę", nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa?

Present day...
      AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems legit... 
Blender to wolne oraz otwarte oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma NeoGeo, od początku głównym programistą jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;)

Program można pobrać ze strony blender.org


       Oprogramowanie ma osobliwy interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe:

A - Zaznacza wszystko i po kolejnym kliknięciu odznacza wszystko. 
E – Wytłaczanie (Extrude) - wyciąganie nosa pinokia. 
R - Obracanie (Rotate).
S - Skalowanie.
B - Selekcja prostokątem, możemy zaznaczyć grupę obiektów. 
G - Chwytanie obiektu (Grab).
X - Usunięcie obiektu, krawędzi płaszczyzny itd...
Shift + D - Klonowanie.
CTRL + R - Dodaj krawędź. 

C - Selekcja "rysowana". 
CTRL + L - Zaznacz połączone wierzchołki.
PPM + shift - Dodawanie do zaznaczenia.
Z - widok siatki/widok solid. 
T - Otwiera i zamyka menu boczne "lewe:, warto na początek zamknąć i używać skrótów     klawiszowych.
N -  menu boczne "prawe".
Ctrl + Z - Cofnij.
Ctrl + Shift + Z - Ponów.
Tab - Wejście i wyjście z trybu edycji.
Spacja - podręczne menu.
Ctrl + P - Powiązanie elementów, tworzenie rodziców itd..

Jak się poruszać w programie? to też nie jest "intuicyjne" w stu procentach.
Żeby wybrać obiekt odruchowo klikamy lewy klawisz myszy, a tu zonk... Bo:
Prawy przycisk myszki – służy do wybierania obiektu 
Lewy przycisk myszki – jest do ustawiania kursora. W tym miejscu (znacznika) pojawią się obiekty, które będziemy chcieli dodać.
inne przyciski myszki:
Scrollowanie w górę - przybliżanie, dół – oddalanie. 
Poruszanie myszką wciśniętym środkowym przyciskiem myszki – służy do poruszania kamerą. 
Lewy shift + środkowy przycisk myszy – poruszanie po scenie.





 Czerwona strzałka – oś X
 Zieleń strzałka – oś Y 
Niebieska strzałka – oś Z
    Jeśli "chwycimy" groty strzałek lewym klawiszem myszy możemy manipulować obiektem i deformować je.

     Ok, tyle podstaw i klawiszologii. Ściągnij program i poklikaj "literki", pamiętaj, żeby zacząć od Tab ;)


 W kolejnym wpisie spróbujemy coś "zmodelować", dodamy jakieś animacje rigging szmiging i inne duperele. Czeka nas kupa zabawy ;)

Masz pomysł? co za modelujemy? Napisz w komentarzu ;)


Komentarze

  1. Nie pozostaje nic innego jak zamodelować czajnik ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Blender faktycznie daje radę. Można w dość przystępny sposób się nauczyć o co chodzi z generowaniem modeli. Polecam też POV-Ray http://www.povray.org/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Życie to gra - samouczek

"Życie to jest teatr, mówisz ciągle, opowiadasz; 
Maski coraz inne, coraz mylne się zakłada; 
Wszystko to zabawa, wszystko to jest jedna gra"
E.S. 

Życie to gra, w którą każdy z nas gra.
Bywa naprawdę trudna - level hard na sterydach.
Zapnij pasy i uważnie słuchaj/czytaj.

Uznaj to za Twój pierwszy manual.
LEVEL 0 - samouczek.
Nawet nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale życie to taka pokręcona gra strategiczna z wieloma misjami pobocznymi. By zostać dobrym graczem, takim PRO musisz zrozumieć jedną rzecz, że odniesiesz sukces gdy  poświęcasz swój czas na właściwe rzeczy. Bo czas to taka genialna, niezbywalna waluta, którą płacisz za wszystko. Wydajesz ją na naukę, zabawę i prace, codziennie o godzinie 00:00 resetuje się i masz kolejne godzino-kredyty do wykorzystania. Początkowe lewele to łapanie skilli pokonywanie pobocznych i drobnych mobów, robisz to dla przyjemności i dla ocen. Później, w kolejnych etapach robisz to dla kasy. Mimo, że mamona rządzi światem, to pamiętaj  najważni…

Gra w minutę?

Tradycyjny problem...  "Jak zacząć?"... 
Może tak:
Drogi pamiętniczku... NIE!!!!
Or:
"Drogie dzieci..." - Też nie, jakoś sztywno i połowa z Was zamknie zakładkę... Ja zamknąłem... Zaczynam jeszcze raz:
"Dziennik kapitański: data gwiezdna 25 coma 02 roku ziemskiego 2018..." Star Trek... Serial mojego dzieciństwa, trochę nie lubiłem jak tłumaczyli "come". Sam serial Trochę trącił sztywnością, nie powalał, nie porywał jak Gwiezdne Wojny, ale to było moje pierwsze spojrzenie w gwiazdy, kosmos i "ostateczną granicę". Ok, jakoś poszło, ale przejdźmy do tematu wpisu. Gra w minutę. Masz minutę, rób grę. Można? Hmm. Jajko na miękko gotuje się trzy minuty, można je zrobić w minutę? Pewnie można, a grę? Komercyjne produkcje tworzone są latami, a budżety ich bywaja niebotyczne, odpowiedź zatem może być jedna:  Można! 
Kto Ci zabroni? Podobno jeśli coś można wymyślić to już połowa drogi do realizacji.  Znajomość języka, czy można bez jego znajomośc…

Wszystko gra?

Dyżur na korytarzu. ---- in Progresss----- Stałem zamyślony. Trochę o Wiśle, a trochę o przemyśle i ewaluacji, która nabiera rozpędu. Z myślowego zawieszenia wyrwał mnie głos. - Wszystko gra? Profesorze? -zapytał chudy okularnik. - Tak, wszystko gra - Odpowiedziałem uśmiechając się. - Co dziś robimy? - zapytał. - Będziemy grać w Power Pointa... - odpowiedziałem, jednocześnie pytając siebie "co ty gadasz?" Uczeń odszedł, a wraz z nim jego dziwny wyraz twarzy. To teraz sobie zadałem temat lekcji.



Moje ulubione pytanie: "a tak się da?" Jaaaasne, że tak: "Wiedźmin IV Dziki PowerPoint". Nie takie rzeczy ze "śwagrem robilim". To była długa przerwa, przetrawiłem temat, przemyślałem, a chomik zrobił półmaraton, na kółku myślowym prostując mi wszystkie zwoje. Gra w PP... Da się ;)

“If you can imagine it, you can achieve it. If you can dream it, you can become it.”
― William Arthur Ward

Wystarczy odpalić. Dodać slajd tytułowy. Do tego kilka innych element…