Przejdź do głównej zawartości

Blender - Klawiszologia czyli podstawowe skróty klawiaturowe

2012: Blender pierwsze podejście...
Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze. Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę", nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa?

Present day...
      AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems legit... 
Blender to wolne oraz otwarte oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma NeoGeo, od początku głównym programistą jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;)

Program można pobrać ze strony blender.org


       Oprogramowanie ma osobliwy interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe:

A - Zaznacza wszystko i po kolejnym kliknięciu odznacza wszystko. 
E – Wytłaczanie (Extrude) - wyciąganie nosa pinokia. 
R - Obracanie (Rotate).
S - Skalowanie.
B - Selekcja prostokątem, możemy zaznaczyć grupę obiektów. 
G - Chwytanie obiektu (Grab).
X - Usunięcie obiektu, krawędzi płaszczyzny itd...
Shift + D - Klonowanie.
CTRL + R - Dodaj krawędź. 

C - Selekcja "rysowana". 
CTRL + L - Zaznacz połączone wierzchołki.
PPM + shift - Dodawanie do zaznaczenia.
Z - widok siatki/widok solid. 
T - Otwiera i zamyka menu boczne "lewe:, warto na początek zamknąć i używać skrótów     klawiszowych.
N -  menu boczne "prawe".
Ctrl + Z - Cofnij.
Ctrl + Shift + Z - Ponów.
Tab - Wejście i wyjście z trybu edycji.
Spacja - podręczne menu.
Ctrl + P - Powiązanie elementów, tworzenie rodziców itd..

Jak się poruszać w programie? to też nie jest "intuicyjne" w stu procentach.
Żeby wybrać obiekt odruchowo klikamy lewy klawisz myszy, a tu zonk... Bo:
Prawy przycisk myszki – służy do wybierania obiektu 
Lewy przycisk myszki – jest do ustawiania kursora. W tym miejscu (znacznika) pojawią się obiekty, które będziemy chcieli dodać.
inne przyciski myszki:
Scrollowanie w górę - przybliżanie, dół – oddalanie. 
Poruszanie myszką wciśniętym środkowym przyciskiem myszki – służy do poruszania kamerą. 
Lewy shift + środkowy przycisk myszy – poruszanie po scenie.





 Czerwona strzałka – oś X
 Zieleń strzałka – oś Y 
Niebieska strzałka – oś Z
    Jeśli "chwycimy" groty strzałek lewym klawiszem myszy możemy manipulować obiektem i deformować je.

     Ok, tyle podstaw i klawiszologii. Ściągnij program i poklikaj "literki", pamiętaj, żeby zacząć od Tab ;)


 W kolejnym wpisie spróbujemy coś "zamodelować", dodamy jakieś animacje rigging szmiging i inne duperele. Czeka nas kupa zabawy ;)

Masz pomysł? co za modelujemy? Napisz w komentarzu ;)


Komentarze

  1. Nie pozostaje nic innego jak zamodelować czajnik ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Blender faktycznie daje radę. Można w dość przystępny sposób się nauczyć o co chodzi z generowaniem modeli. Polecam też POV-Ray http://www.povray.org/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

DOOM, gra z piekła rodem...

    MUST KNOW Twórca: Tom Hall Producent: idSoftware Debiut: 10 grudzień 1993r. Gatunek: first-person shooter Tryb: single-player, multiplayer Krótka historia Doom po raz pierwszy pojawił się jako bezpłatny odcinek, składający się z 9 poziomów. W ciągu dwóch lat odtworzyło go około 15-20 milinów osób. Dwa kolejne, wydane jako pełna gra, zostały sprzedawane wysyłkowo. Natomiast, w 1995 roku w sprzedaży detalicznej pojawił się Ultimate Doom – zaktualizowana wersja z dodatkowym odcinkiem i trudniejszymi poziomami. Sukces gry rósł wraz z pojawianiem się kolejnych dzieł, m.in.: Doom II: Hell on Earth (1994), Doom 3 (2004)Doom(2016), a od 20 marca, również najnowszy DoomEternal. Seria jest pionierem dystrybucji online oraz technologii (w tym grafiki 3D i gier wieloosobowych w sieci).  Zalicza się ją do najważniejszych i najlepszych gier wszech czasów.   Diabelska misja W serii Doom gracz wciela się w kosmicznego żołnierza – Doomguya (później nazwanego D

Nowy Rok, nowe siły ;)

Minął kolejny rok. Dłuższa nieobecność autorów spowodowała zastój i ciszę. Powstaje równolegle kilka tekstów, a możne nawet coś papierowego...  Na stronie pojawiła się kolejna strona, która dotyczyć będzie gier "bez komputera", a zakładek w planach jest kilka. Żeby nie spamić dodajemy jeden tekst. Damy szanse młodszemu pokoleniu: Zapraszamy do zapoznania się z tekstem Aleksandry Kabulla. Pierwszy wywiad tej dobrze zapowiadającej się dziennikarki. Trzymamy kciuki i czekam na więcej. Nie będę przedłużał, poniżej link. Wystarczy jeden klik i pamiętajcie o dobrych radach: RPGi  – pasja "nie z tego świata ” Zapraszam w imieniu Oli.