Przejdź do głównej zawartości

Blender - Klawiszologia czyli podstawowe skróty klawiaturowe

2012: Blender pierwsze podejście...
Kilka lat temu, gdy zainteresowałem się grafiką 3d usłyszałem o Blenderze. Mówię sobie "blender slender, lubię kogel-mogel to sobie poradzę", nabrałem szklankę cukru i dwa jajka... Damn gdzie to się wsypuj, a gdzie wlewa?

Present day...
      AAAAAAA - to taki program, no tak. Seems legit... 
Blender to wolne oraz otwarte oprogramowanie (czyli darmowe) do modelowania, renderowania obrazów i animacji trójwymiarowych (można zrobić film animowany lub grę). Stworzyła go firma NeoGeo, od początku głównym programistą jest Tony Roosendaal. Trochę niedoceniany, ale w pełni funkcjonalny i cały czas rozwijany program. Genialny do nauki, dzięki niemu dowiesz się czy nadajesz się do tego. Więcej znajdziesz w Wikipedii ;)

Program można pobrać ze strony blender.org


       Oprogramowanie ma osobliwy interface, trzeba się do niego przyzwyczaić. Do płynnej pracy z programem najlepiej zapamiętać skróty klawiszowe:

A - Zaznacza wszystko i po kolejnym kliknięciu odznacza wszystko. 
E – Wytłaczanie (Extrude) - wyciąganie nosa pinokia. 
R - Obracanie (Rotate).
S - Skalowanie.
B - Selekcja prostokątem, możemy zaznaczyć grupę obiektów. 
G - Chwytanie obiektu (Grab).
X - Usunięcie obiektu, krawędzi płaszczyzny itd...
Shift + D - Klonowanie.
CTRL + R - Dodaj krawędź. 

C - Selekcja "rysowana". 
CTRL + L - Zaznacz połączone wierzchołki.
PPM + shift - Dodawanie do zaznaczenia.
Z - widok siatki/widok solid. 
T - Otwiera i zamyka menu boczne "lewe:, warto na początek zamknąć i używać skrótów     klawiszowych.
N -  menu boczne "prawe".
Ctrl + Z - Cofnij.
Ctrl + Shift + Z - Ponów.
Tab - Wejście i wyjście z trybu edycji.
Spacja - podręczne menu.
Ctrl + P - Powiązanie elementów, tworzenie rodziców itd..

Jak się poruszać w programie? to też nie jest "intuicyjne" w stu procentach.
Żeby wybrać obiekt odruchowo klikamy lewy klawisz myszy, a tu zonk... Bo:
Prawy przycisk myszki – służy do wybierania obiektu 
Lewy przycisk myszki – jest do ustawiania kursora. W tym miejscu (znacznika) pojawią się obiekty, które będziemy chcieli dodać.
inne przyciski myszki:
Scrollowanie w górę - przybliżanie, dół – oddalanie. 
Poruszanie myszką wciśniętym środkowym przyciskiem myszki – służy do poruszania kamerą. 
Lewy shift + środkowy przycisk myszy – poruszanie po scenie.





 Czerwona strzałka – oś X
 Zieleń strzałka – oś Y 
Niebieska strzałka – oś Z
    Jeśli "chwycimy" groty strzałek lewym klawiszem myszy możemy manipulować obiektem i deformować je.

     Ok, tyle podstaw i klawiszologii. Ściągnij program i poklikaj "literki", pamiętaj, żeby zacząć od Tab ;)


 W kolejnym wpisie spróbujemy coś "zmodelować", dodamy jakieś animacje rigging szmiging i inne duperele. Czeka nas kupa zabawy ;)

Masz pomysł? co za modelujemy? Napisz w komentarzu ;)


Komentarze

  1. Nie pozostaje nic innego jak zamodelować czajnik ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Blender faktycznie daje radę. Można w dość przystępny sposób się nauczyć o co chodzi z generowaniem modeli. Polecam też POV-Ray http://www.povray.org/

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ile człowieka w człowieku? CZ.1. Pytania.

Człowiek człowiekowi łomem Człowiek człowiekowi...
dronem Same pytania, niedorzeczności i zaczątki teorii spiskowych... ale czy tylko? "Kiedy ostatnio zastanawiałeś się, kim jesteś i czy nadal człowiekiem?" Takie ćwiczenie. Wstań, Idź do najbliższego lustra. Spójrz sobie w oczy, zrób głupią minę, powiedz Candyman trzy razy i sięgnij do kieszeni. Wyjmij telefon, zajrzyj na messengera. Zobacz, z kim ostatnio pisałeś i zastanów się, kiedy rozmawiałeś z nim na żywo? W ilu procentach jesteś jeszcze człowiekiem? Cząstka Ciebie jest cyborgiem. Dlaczego? Ile rzeczy przeniosłeś do telefonu? Kontakt ze znajomymi: Messenger (Facebook), WhatsUp, Twitter, Snap... Przypominajki: Krokomierz, Drink WaterReminder(????) Nozbe, Trello. Zasypiasz z aplikacjami do kontroli zasypiania (brain.fm)
Nawet czytają za Ciebie: Umano Telefon jest Tobą w cyberprzestrzeni, jest portalem i poniekąd Twoim Awatarem ;) O ile więcej wie o tobie asystent Google niż Twoi bliscy?
 Kto podpowie Ci ulubiona piosenkę. Kog…

Grywalizacja - bez cienia powagi

Uzupełnienie wpisu "Gra w życie", zero powagi i wszystko w krzywym zwierciadle. Grywalizacja - trochę słowo klucz. Rozpowszechnione przez Pawła Tkaczyka. Pojęcie i sposób wprowadzania go w życie jest ciekawe. W skrócie (bo do tego tematu wrócę, ale wtedy już na poważnie) jest to poszukiwanie motywacji w ciekawy sposób, bo ze wszystkiego możemy zrobić grę. Dziś trochę to zepsujemy, w zasadzie rozbudujemy, ale w niedorzeczny sposób. 
Wyobraźmy sobie świat przyszłości, gdzie wszystko jest grą, za większość czynności, które robisz otrzymujesz punkty. Zbierasz osiągnięcia (znane z gier Achievements). Jest ich wiele, najważniejszym jest "36500 świtów". Dlaczego? Zastanów się ;) Ok, let's go: Mamy 2125 rok. Miasta Państwa, Jean Luke Piccard jest prezydentem USA, latające taksówki pokonały Ubera, DHL przesyła paczki dronem, a paczkomaty przychodzą  pod same drzwi. Wyobraź sobie te wszystkie gadżety. Tu zaczyna się nasza gra. Jest godzina 7:30. Dzwoni budzik. Tak rozpo…